Mit kell tudni a Moringa fáról?

Blog Találatok: 1222

A moringa nemzetségbe több féle fafajta tartozik, de aminek ismert gyógyhatása van, az a Moringa Oleifera lesz. "Nebedaye"-nak is hívják, amely sok afrikai nyelvben azt jelenti "soha meg nem halni", (angolul: "never die"). Csodafának is méltán nevezik a sokoldalúsága miatt. A moringa növény Észak-Indiában őshonos, ahol először Kr.e. 2000-ben jegyezték fel mint gyógyító növényt. A moringa Indiából kelet felé, Kína alacsonyabb részei, Délkelet-Ázsia és a Fülöp-szigetek felé terjeszkedett. Indiából nyugat felé is elterjedt, Egyiptom, Afrika szarva, a  Földközi-tenger vidéke és végül a Karib-térség felé.

A fa minden része ehető, de a levelében van a legmagasabb hatóanyag-koncentráció. Mivel a szárított levél a leggazdagabb tápanyagokban, már kis mennyiségben képes a szervezetben lévő hiányokat pótolni. Épp ezért Kelet-Afrikában, ahol jelentős mértékű az alultápláltság, moringa fa ültetvényeket telepítenek. Segítségével alultáplált gyerekeket és felnőtteket mentenek meg.

A fa minden része fogyasztható. Virágait párolva, vajban sütve készítik, megőrizve magas kálium és kálcium tartalmát. Magjából olajat préselnek, amelyet már az ősi egyiptomiak is nagyra becsültek, mint a sivatagi időjárás által igénybevett bőrük védelmezőjét. Később a görögök a moringának számos jótékony hatású felhasználási módját fedezték fel, és ismertették meg a rómaiakkal.

A friss levélből főzeléket, savanyúságot, salátát készítenek. A szárított levélből tea is főzhető, amely energetizáló, emésztésserkentő hatással bír. Porrá őrölt formáját süthetjük kenyértésztába, használhatjuk fűszerként is.

Mit tartalmaz a Moringa?

A moringa megközelítőleg 46 antioxidánst tartalmaz, így egyike a leggazdagabb természetes antioxidáns forrásoknak. Mint tudjuk, nagyon fontos a szerepük a szabadgyökök semlegesítésében, amelyekből, ha túl sok van, betegségeket is okozhatnak. Más antioxidáns forrásokkal ellentétben, a moringa levelek számos más tápanyagot is kínálnak a szervezet számára, ami azért fontos, mert jól ismert tudományos tény, hogy az antioxidánsok jobban dolgoznak más tápanyagokkal való kombinációban.

A szárított moringalevél az alábbiakat tartalmazza:

A moringának a vas és kálcium tartalma a legkiemelkedőbb, de további tápanyagokban is gazdag:

Ezeknek köszönhetően energiát adhat és erősítheti az immunrendszert. Stabilizálhatja a vércukorszintet és a vérnyomást. Jótékonyan hathat a vérkeringésre, az agy és a szem vérellátására, a szív- és érrendszerre. Ezáltal gátolhatja az érelmeszesedést is. Csökkentheti az ízületi gyulladást, megelőzheti a migrénes típusú fejfájás kialakulását.

Elősegítheti a fizikai megterhelés utáni regenerálódást, de serkentheti az anyagcserét és az emésztést is, gátolhatja a depressziót és szorongást. Pozitív hatással lehet a máj és veseműködésre, és még a memóriát is javíthatja.

A moringa hatása a bőrre

A moringa olaj kiváló bőrhidratáló tulajdonságai magas A- és C-vitamin, és telítetlen zsírsav tartalmából adódnak. A moringa magolaj fertőtlenítő és gyulladásgátló tulajdonságokkal is rendelkezik, amelyeknek köszönhetően gyors enyhülést hozhat kisebb bőrpanaszok, mint vágás, horzsolás, rovarcsípés, bőrkiütés és karcolások esetén.

Barnulásban vagy barnaság fenntartásában is segíthet, mivel gazdag rézben és kalciumban, amelyek a bőr fontos tápanyagai. A moringaolajat széles körben használják kozmetikai készítményekben is, mint hordozó olaj. A moringa gazdag  tápanyagtartalmával egészségessé teszi a bőrt.

Kinek ajánlott a Moringa fogyasztása?

Bármelyik korosztálynak ajánlható, de kifejezetten hasznos bizonyos élethelyzetekben, mint például a szoptatás. A moringa levelek a legtöbb szükséges vitamint, ásványi anyagot, fehérjét, karotinoidot és szénhidrátot egyben tartalmazzák. Sok kutatás és tanulmány igazolta, hogy a moringa tejserkentő hatású. A moringa a tejhez képest magasabb kálcium és A-vitamin tartalmával segíti növelni a szoptató anya által kiválasztott anyatej mennyiségét.

Az idősebb korosztálynak multivitaminként szolgálhat. A moringában lévő magas kálcium tartalom ellátja a testet a megfelelő mennyiséggel, és segít az egészséges csontok megtartásában. Mivel sok A-vitamint is tartalmaz, segíti a jobb látást. A belek felszívó képessége gyengülhet ebben az életkorban, ezért fontos a tápanyagok nagyobb mennyiségben való bejuttatása.

A sportolók is nagy hasznát vehetik. Magas vastartalma segít a vérnek több oxigént szállítani az izmokhoz az állóképesség javító, oxigénigényes gyakorlatok végzése közben. A moringa a tejnél magasabb kalcium tartalmának köszönhetően erősebb csontokat épít, és javítja a test átfogó anyagcsere tevékenységét is.

Felhasznált irodalom:

antalvali.com

http://www.treesforlife.org

Nyomtatás