Tudj meg többet a C-vitaminról!

Blog Találatok: 2424

 

C-vitamin

 A C-vitamin vízben oldódó vitamin, és ez az egyetlen, magyar tudós által, és Magyarországon véghezvitt felfedezés, amelyet Nobel-díjjal jutalmaztak. Szent-Györgyi Albert nevéhez fűződik a C-vitamin első előállítása tiszta formában, melyet az elterjedt tévhittel ellentétben nem citromból, hanem paprikából végzett. A C-vitamin furcsa vitamin: mindössze két állatfaj, a tengerimalac és az ember nem tudja előállítani, más fajok igen. Gyakran használjuk az "aszkorbinsav" megnevezést is rá. Vízben igen jól oldódik, de oxigén, fény, hő vagy fémionok hatására könnyen bomlik.

 

Hatása:

Segíti a csontok és kötőszövetek egészséges növekedését, serkenti a vörösvértestek képződését.

Részt vesz a hormonok és enzimek előállításában. Segíti a véralvadást, a stresszhez való alkalmazkodást és a vas- és a réz felszívódását. Gyógyítja a vérző fogínyt, és meggyorsítja a sebek és az égési sérülések gyógyulását. Csökkenti a vér koleszterin szintjét. Fokozza az immunrendszer működését, ezzel segít megelőzni a vírus és különböző baktérium fertőzéseket és. Védelmet nyújt a rákkeltő anyagok ellen. Csökkenti a vénában képződő vérrögök gyakoriságát.

 

Napi szükséglet:

C- vitamin napi igény (RDA - OÉTI alapján): 60 - 100 mg, dohányzás esetén 150 mg. Betegség esetén: 500mg – 1000mg C- vitamin felvétele szükséges. Az ajánlott adagról a mai napig viták folynak orvosi körökben. Több orvos szerint is érdemes túllépni az ajánlott bevitelt, akár 1000 mg-ig, azonban efölött megnő a vesekő vagy a magas húgysavszint kialakulásának kockázata. Gyakran javallott megfázás esetén nagyobb adagok bevétele, de kerüljük el az 1000 mg feletti dózisok tartós használatát. A környezeti hatások, a stressz, lázas, esetleg műtét utáni állapotok, a fizikai munka, a dohányzás és a fogamzásgátlók szedése emeli a szükségletet.

BioCo 1000 mg retard C-vitamin tabletta                     BioCo Q10 20 mg tabletta

BioCo 500 mg rágótabletta                                        BioCo Porc-izom-csont komplex

 

Természetes forrása:

Legjobb C-vitamin forrásaink a zöldpaprika, a friss zöldségek, kifejezetten a paradicsom, a káposzta, salátafélék. Télen a savanyú káposzta és a mirelit zöldségek tehetnek jó szolgálatot. Gyógynövények közül a csipkebogyó teája tartalmazza a legtöbb C vitamint, de figyeljünk rá, hogy hidegen áztassuk sötét helyen 12 órán át, mert a fény és a 70 °C feletti hőmérséklet károsítja a vitamint.

A gyümölcsök közül a citrusfélék, fekete ribizli, kivi, eper C-vitamin tartalma a legmagasabb.

A C-vitamin leghatékonyabban kalcium és magnézium jelenlétében fejti ki hatását. Tökéletes párosítás a sajt falatkák szőlővel, vagy joghurtba kevert friss barackok.

 

Hiányállapotok tünetei

C-vitamin hiányában az immunrendszer gyengül, a fertőzésekre való fogékonyság nő. Súlyosabb esetekben a skorbut nevű betegség lép fel, ami az érfalak meggyengülésével és megrepedésével, illetve fog- és ínygyulladással járó, esetenként halálos kimenetelű betegség (bár napjainkban már nem jellemző). Hiányában jelentkezhetnek még ízületi fájdalmak, fáradtság. Hosszabb időn, (éveken, évtizedeken) keresztül fennálló C-vitamin-hiány esetén megemelkednek a szív- és érrendszeri kockázatok vagy a rák kialakulásának veszélyei.

 

Túladagolás tünetei

Vízoldható vitamin lévén nem lehet túladagolni. Sokan szednek viszont úgynevezett "megadózisú" C-vitamint, mondván ettől nem lehet semmi bajuk. Megfigyeléseken alapulva kijelenthető, hogy a tartósan napi 1000 mg feletti C-vitamin bevitel káros lehet. A leggyakoribb tünet ilyenkor a vesekő, de a szövetekben is lerakódhat a C-vitamin kis kristályok formájában.

Nyomtatás